Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit event is voorbij.

Socratische Landdag 2018

26 mei, 09:30 - 17:00

€35,

Aanmelden en betalen

De jaarlijkste Socratische Landdag vindt op zaterdag 26 mei plaats op de ISVW in Leusden. Er is een divers aanbod aan workshops en klassieke of meer experimentele Socratische Gesprekken. De landdag is bedoeld voor iedereen met belangstelling voor het socratisch gesprek. Je bent dus ook welkom als je er nog helemaal niets vanaf weet, je kunt altijd deelnemen aan een socratisch gesprek. Voor (gevorderde) gespreksleiders zijn er altijd interessante workshops.

Wil je zelf een workshop aanbieden, of een socratisch gesprek? Stuur dan een mail naar Arthur Bijl: secretaris@verenigingfilosofischepraktijk.nl

KOSTEN

Bij aanmelding vóór 12 mei is de prijs voor deelname (inclusief lunch en borrel/snack na afloop) :
Leden: € 30,- (hierin is de ledenkorting van € 5,- al verwerkt).
Niet-leden: € 52,50.
Studentenkorting: Voor studenten is de prijs voor deelname: € 30,- (stuur na aanmelding en betaling een kopie van je studentenkaart naar secretaris@verenigingfilosofischepraktijk.nl)

PROGRAMMA

Inloop vanaf 9:00 uur.
1e serie workshops: 9:45 – 11:15
2e serie workshops: 11.30 – 13:00

LUNCHPAUZE

workshops: 14:00 – 16:30.
Plenaire aflsuiting: 16:45 – 17:00
17:15 Snack en borrel.

ALLE WORKSHOPS OP EEN RIJ

Rudolf Kampers – De socratisch gespreksleider als pedagoog
Arthur Bijl – Van de ervaring naar de abstractie
Hans Bolten – Socratisch gesprek met COPI-methode
Barry Mahoney – Klassiek socratisch gesprek
Hein Hoek – Socrates meets Machiavelli
Timon Meynen – Definitiegesprek
Erik Boers – Presentatie n.a.v. proefschrift
Marcel Engeringh- Socratisch gesprek en vertrouwelijkheid

Aanmelden en betalen

Hein Hoek: Socrates meets Machiavelli

Duur 1,5 uur, maximaal 10 deelnemers

Machiavelli is vooral beroemd of berucht door zijn werk Il Principe, de Heerser. Het begrip Machiavellisme heeft voor de meeste mensen een negatieve klank. Binnen de psychologie wordt ermee bedoeld dat men een sluwe, gewetenloze aanleg heeft, maar binnen de staatkunde gaat het over de manieren waarop men macht verkrijgt, hoe men de macht behoudt en wanneer men ophoudt met de macht nastreven.
Waarom zou Socrates Machiavelli willen ontmoeten? Wel, we willen gaan onderzoeken of het verkrijgen en behouden van macht en invloed als een negatieve zaak gezìen moet worden, of dat macht willen uitoefenen een algemeen menselijke trekje is.
Een dictator die aan de macht is? Dat is slecht, vinden we. Maar als jij altijd toegeeft aan de wensen van je partner, oefent die dan macht over jou uit? En kan, mag of moet je daar tegen te weer stellen? Ja? Maar dan oefen je zelf macht en invloed uit. Materiaal genoeg om ons, na een mini-inleiding over het werken en leven van Machiavelli, hierover op Socratische manier te gaan verdiepen.

Barry Mahoney – Klassiek socratisch gesprek

Tijdens de landdag bied ik een ‘klassiek’ socratisch gesprek aan. De vraag die jullie gaan onderzoeken wordt op het moment zelf geformuleerd. Na ongeveer twee uur zullen we inventariseren wat de opbrengst is van het gesprek en geven we antwoord op de vraag wat de zin is geweest van het gesprek voor jullie zelf en voor het grotere goed.

Rudolf Kampers – De socratisch gespreksleider als pedagoog

Duur van de workshop: 2,5 uur.
Volgens Socrates was filosoferen een vorm van morele opvoeding, vooral omdat we in filosofische gesprekken onze waarden en oordelen onderzoeken. Naast het doordenken van waarden en onze (morele) oordelen bevorderen socratisch gespreksleiders nog diverse andere vaardigheden die als ‘pedagogisch’ bestempeld kunnen worden, zoals: het vragen stellen, (kritisch) luisteren, concretiseren, verplaatsen, argumenteren en het onderzoeken van de geldigheid van redeneringen.
Emeritus hoogleraar onderwijskunde en pedagogiek Max van Manen (Universiteit van Alberta, Canada) beschouwt de pedagogiek als een ethische vaardigheid; als een vorm van ethiek met een specifieke sensitiviteit voor het kind. Hij is van mening dat twijfel en onzekerheid bij het pedagogische hóren, en dat we in het onderwijs heel goed ervaringen op socratische of fenomenologische wijze kunnen onderzoeken.
In deze workshop onderzoeken we eerst een aantal ervaringen van de deelnemers. We selecteren één van die ervaringen, waarna we de kernvraag binnen die ervaring formuleren. Die vraag gaan we vervolgens in een socratisch gesprek. Tijdens de introductie en de evaluatie van deze workshop besteden we aandacht aan ‘het pedagogische’ binnen socratische gespreksvoering, en uiteraard aan de vragen van de deelnemers hieromtrent.
2,5 uur, max. 10 deelnemers.

Hans Bolten – Socratisch gesprek met COPI-methode

Timon Meynen – Definitiegesprek

Samen voeren we een zogenaamd ‘definitiegesprek’, zoals dat uiteen wordt gezet in Vrije Ruimte – Praktijkboek (2008, pag. 66–68) van Kessels, Boers en Mostert. Zij noemen het ‘de meeste oorspronkelijke vorm van het socratisch gesprek’.
Bij het definitiegesprek wordt de tijd genomen om te komen tot een definitie van een maatschappelijk of filosofisch relevant begrip, zoals vakmanschap, ‘competentiemanagement’, geluk, dankbaarheid of vriendschap. In verschillende rondes waarin de deelnemers afwisselend zelf nadenken en ideeën uitwisselen werken we samen toe naar een definitie die idealiter alles omvat wat wezenlijk is voor het begrip.
1,5 uur, max. 10 deelnemers

Erik Boers – Presentatie n.a.v. proefschrift

Duur: anderhalf uur.
Een presentatie naar aanleiding van mijn proefschrift over de theoretische achtergrond van het Socratisch Gesprek (in de traditie van Nelson en Heckmann).
Twee jaar geleden heb ik daar een aftrap voor gedaan. Naar aanleiding daarvan ben ik een onderzoeksgroep met o.a. Hans Bolten en Kristof van Rossem gestart. Mijn proefschrift wordt gevoed door het gesprek met hen. Graag voeg ik daar een gesprek met andere Socratici aan toe.
Na een inleiding van ruim een half uur (Engelstalige slides) kunnen we een gesprek van ca. een uur voeren.

Arthur Bijl – Van de ervaring naar de abstractie

Duur van de workshop: 1,5 uur
Max.: 10 deelnemers.
Voor: Iedereen.
In deze workshop onderzoeken we de vraag:”wanneer moet je ophouden met helpen?”. Ieder die deel wilt nemen aan deze heeft voor de workshop aanvangt een eigen ervaring die zij/hij wilt delen en welke ons kan helpen de vraag te onderzoeken. Uit deze ervaringen kiezen wij er één welke we uitschrijven en vervolgens vanaf de concrete ervaring abstraheren. We zullen eigenschappen onderzoeken die te maken hebben met de vraag. Door verschillende abstractie rondes af te leggen proberen we tot het wezen van de kwestie te komen. Deze vorm is geïnspireerd door Detlef Horster.

Marcel Engeringh- Socratisch gesprek en vertrouwelijkheid

Duur: 1,5 uur.
Veel heb ik geleerd van de voorbeelden die Gustav Heckmann in zijn boek "Das
sokratische Gespräch" geeft, uit door hem geleide socratische gesprekken. Zelf
heb ik als socratisch gespreksleider echter ervaren, dat deelnemers vaak pas
echt durven te vertellen waar het over gaat, wanneer geheimhouding is
verzekerd. Weinig verslaglegging en veel vertrouwelijkheid, komen naar mijn
ervaring de kwaliteit van het gesprek dan ook ten goede.
Tijdens deze bijeenkomst wil ik mijn ervaring delen met de aanwezigen. Ook wil
ik weten hoe zijzelf met dit thema omgaan. Het doel is om het inzicht te
vergroten, zowel bij de aanwezigen als bij mijzelf, in welke afspraak over
vertrouwelijkheid je het beste kunt maken, met de deelnemers aan een
socratisch gesprek.

Gegevens

Datum:
26 mei
Tijd:
09:30 - 17:00
Kosten:
€35,

Locatie

ISVW
Dodeweg 8
Leusden,

Organisatoren

Hans Bolten
Arthur Bijl